Super User
Kategoria:

HTML i CSS - poznaj podstawy i zacznij programować!

Stwórz swoją pierwszą witrynę internetową, naucz się podstaw programowania i poznaj HTML oraz CSS!
Czego się nauczysz
  • Nauczysz się podstaw języków HTML i CSS na praktycznych przykładach, tworząc własny projekt
  • Stworzysz funkcjonalną i działającą stronę www - od pierwszych projektów, przez stworzenie pliku HTML, aż po eksportowanie grafik i pracę z typografią
  • Dowiesz się jak odpowiednio pozycjonować tworzone przez Ciebie strony oraz dowiesz się, czym jest enigmatyczny model “pudełkowy”
  • Przekonasz się jakie są obecnie standardy przygotowywania projektów z użyciem HTML oraz CSS, tak, by Twoja strona była aktualna i sprawnie działała
  • Poznasz kilka wskazówek od programisty, który z językiem HTML i CSS ma do czynienia już od lat, dzięki czemu unikniesz popularnych błędów początkujących

Link do kursu : https://www.udemy.com/course/kurs-html-i-css-od-podstaw/

Źródła: https://www.udemy.com/course/kurs-html-i-css-od-podstaw/

Super User
Kategoria:

 

FTP – co to takiego? Jak z niego korzystać?

Własna witryna internetowa do prawidłowego działania wymaga serwera, który pozwoli na przechowywanie oraz transferowanie wszelkich plików związanych z bazami danych, systemem CMS, poczty e-mail itd. Sam zakup serwera, zazwyczaj w formie hostingu, nie powinien sprawić użytkownikom większych problemów. Jednak jego samodzielna obsługa, konfigurowanie oraz dwukierunkowy przesył plików między klientem a serwerem, na początku mogą okazać się nieco zbyt skomplikowane. Aby maksymalnie ułatwić przesył plików, warto skorzystać z programów FTP.

Czym jest FTP?

FTP (ang. File Transfer Protocol) jest protokołem komunikacyjnym, który umożliwia transmisję oraz przesył danych między serwerem a klientem. Protokół pozwala na dwukierunkową transmisję, tj. przesyłanie plików do zasobów serwera, a także ich pobieranie przez klienta lub bezpośrednio przez sieć internet.

Serwery FTP działają w trybie pasywnym oraz aktywnym, a różnica między tymi dwoma trybami zależna jest od sposobu nawiązywania połączenia. W trybie pasywnym połączenie ustanawiane jest przez klienta serwera FTP, a w trybie aktywnym transmisja zapoczątkowywana jest przez serwer. Sposób realizacji połączenia dyktowany jest korzystaniem z firewalla lub Proxy, które mogą uniemożliwić połączenie z serwerem z zewnątrz.

 

Wraz z dynamizacją trendu na szyfrowanie połączenia, obecnie protokoły transmisji danych rozszerzane są o dodatkowe rozwiązania szyfrujące. Użytkownicy serwerów coraz częściej mogą spotkać się z serwerami opartymi na protokołach FTPS (FTP SSL i FTP Secure) lub SFTP (SSH File Transfer Protocol).

Jak korzystać z FTP?

By móc korzystać z dwukierunkowej transmisji danych między serwerem FTP a klientem (użytkownikiem), konieczne jest wykorzystanie w tym celu odpowiedniego oprogramowania – tzw. klienta FTP. To właśnie dzięki klientowi FTP możliwe jest łatwe i bezproblemowe połączenie z serwerem.

Obecnie większość klientów FTP wymaga jedynie podania poprawnych danych hosta oraz danych logowania klienta. Po zalogowaniu na swoje konto, obsługa serwera FTP niczym nie różni się od zarządzania folderami i plikami w systemie operacyjnym Windows. Klient FTP pozwala na: uploadowanie, usuwanie, modyfikowanie i przenoszenie plików w obrębie struktury serwera.

Jedynym problemem dla użytkownika może okazać się odnalezienie konkretnych lokalizacji plików – zwłaszcza gdy serwer dysponuje znaczną ilością danych. Niezwykle ważne jest, by przed wszelkimi operacjami wykonywanymi na plikach serwera wykonać kopię zapasową całej jego zawartości i skopiować ją w bezpieczne miejsce – np. do chmury lub na dysk PC-ta. Uchronimy się wówczas przed potencjalnym ryzykiem wystąpienia awarii lub błędów na zarządzanej witrynie internetowej.

 

Trzy najpopularniejsze programy do FTP

Dobór odpowiedniego klienta FTP pozwoli znacząco ułatwić wszelkie prace wykonywane na serwerowych plikach, a także usprawni administrowanie witryną. Przed samodzielnym doborem klienta FTP warto zapoznać się z jego specyfiką oraz charakterystyką. Wielu dostawców hostingu oferuje swoim klientom zintegrowane z domenami dedykowane rozwiązania. Z reguły są one łatwe w użyciu oraz oferują odpowiedni support dla mniej doświadczonych użytkowników.

Spośród niezależnych i najbardziej popularnych klientów FTP można zaliczyć takie oprogramowanie jak: Total Commander, FileZilla i CuteFTP.

 

  • Total Commander to bezsprzecznie najpopularniejszy i najstarszy klient FTP na świecie. Program stanowi wzór dla swojej konkurencji, zapewnia ogrom możliwości i jednocześnie niezwykle proste i intuicyjne zarządzanie plikami.
  • FileZilla to kolejny popularny i darmowy klient FTP posiadający polską wersję językową. FileZilla obsługuje wszystkie protokoły FTP – również te szyfrowane, umożliwia zarządzanie plikami o dużych wielkościach (do 4 GB) i umożliwia definiowanie reguł ograniczających pobieranie i wysyłanie plików.
  • CuteFTP jest programem dla bardziej zaawansowanych użytkowników. Klient FTP oferuje bardzo rozbudowaną funkcjonalność, obsługuje protokoły FTP, FTPS i SFTP, a także pozwala na nawiązywanie nawet 100 połączeń jednocześnie i planowanie operacji w czasie, czy obsługę dodatkowych skryptów.

 Co to jest FTP? Protokół transferu plików. Definicja - Słownik SEO ...

Źródła: 

https://blog.servizza.com/ftp-co-to-takiego-jak-z-niego-korzystac/

https://www.google.com/search?q=ftp&rlz=1C1CHBD_plPL893PL893&sxsrf=ALeKk00VebjcJS4W6Nlvt-4nstmhqCASjA:1589298006555&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjct_241K7pAhWDtHEKHWpnDqMQ_AUoAXoECBEQAw&biw=1366&bih=635#imgrc=6o_1nG_X6jGb9M

Super User
Kategoria:

Każdy, kto myśli o rozpoczęciu kariery jako programista front-end, musi dobrze go poznać, a nawet polubić. HTML to podstawowy język, służący do tworzenia stron www. Dziś korzysta się z niego również, by programować appki na smartfony i desktopowe aplikacje. Ucz się HTML!

HTML to skrót od nazwy Hypertext Markup Language - czyli hipertekstowy język znaczników. Język HTML powstał w 1993 roku. Obecnie w użytku jest HTML 5, czyli piąta wersja tego języka programowania.

HTML to język opisujący strukturę strony internetowej. Ponieważ określa tylko strukturę, a nie wygląd strony, to jest swoistym „szkieletem” strony. Co mamy na myśli? Otóż sam HTML nie wystarczy nam, by zbudować funkcjonalną i estetyczną stronę www.

Potrzebujemy użyć:

  • HTML - określa, gdzie na stronie znajduje się menu, nagłówek, stopka, galeria itp.,
  • CSS określa ich szerokości, wysokości, kolory strony, fonty, marginesy, efekty graficzne, odpowiada za responsywność strony.
  • JavaScript - odpowiada za funkcjonalności strony.

Dowiedz się więcej: artykuł Java Script: co to jest?

Język programowania HTML kiedyś służył tylko do tworzenia stron internetowych. Dziś nie jest to takie oczywiste. Kiedyś osobno pisało się stronę internetową, aplikację desktopową i aplikację na telefon komórkowy. Potrzebne były do tego trzy zespoły programistów – każdy z nich robił de facto tę samą pracę, tyle że w swojej specyfikacji. Ponieważ czas to pieniądz, a trzy teamy to potrójne koszty, trzeba było coś z tym zrobić. Wymyślono, że można napisać stronę HTMLową, a następnie osadzić ją jako program i aplikację na telefon. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu Java Script. Zewnętrzne programy emulują kod napisany w HTML w taki sposób, by wyglądał on jak natywna aplikacja, napisana na iPhone lub Androida. Zwykły użytkownik nawet nie zauważy różnicy i nie domyśli się, że była ona tworzona w HTMLu. Pozwala to znacznie obniżyć koszty tworzenia aplikacji mobilnych.

Co to jest HTML i co właściwie robią znaczniki? - seoit.pl

Źródła:

https://codecool.com/pl/wiedza/czym-jest-html-codecool-pl/

https://www.google.com/search?q=Co+to+jest+HTML+%3F&rlz=1C1CHBD_plPL893PL893&sxsrf=ALeKk02mvldOIR5iep5UWQQA6MPyFrXvsQ:1589296269441&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwifr9T8za7pAhU3TxUIHSl1DiEQ_AUoAXoECBUQAw&biw=1366&bih=635#imgrc=ScOcTVu1Cw6ENM

 

 

 

Super User
Kategoria:

Czym jest PHP?

PHP to skryptowy język programowania służący głównie do tworzenia stron internetowych. PHP jest rozprowadzany na otwartej licencji i każdy może pobrać za darmo jego kopię, zainstalować i używać bez żadnych ograniczeń zarówno do celów prywatnych jak i komercyjnych. Język jest prosty w nauce i umożliwia tworzenie profesjonalnych dynamicznych stron internetowych.

Jak PHP współpracuje ze stroną WWW?

PHP jest językiem server-side, tj. pracuje po stronie serwera WWW. Przeciwieństwem są języki client-side pracujące po stronie przeglądarki użytkownika (np. JavaScript). Aby wykorzystywać go na własnej stronie, musisz upewnić się, że twój serwer obsługuje PHP. Zanim przejdziemy dalej, należy zrozumieć zasadę, na jakiej PHP generuje dynamiczne strony WWW.

Kiedy wpisujemy adres w przeglądarce internetowej, żądanie wyświetlenia strony kierowane jest do serwera HTTP zwanego także serwerem WWW. Jeśli stwierdzi na podstawie rozszerzenia pliku, że dany dokument zawiera kod PHP, serwer kieruje do jego interpretera żądanie przetworzenia podanego pliku. Interpreter wyszukuje w jego treści tzw. wstawki PHP wplecione w statyczny kod HTML i zastępuje je wynikiem ich wykonywania. Utworzony kod HTML jest zwracany serwerowi, a ten wysyła go z powrotem do internauty. PHP używany jest do dynamicznego (zależnego od różnych warunków) generowania kodu HTML - zawartości strony. Do przeglądarki dociera kod HTML a nie PHP. Jeśli mamy plik PHP o następującej treści:

<html>
<body>
<?php
  echo 'Podaj hasło';
?>
</body>
</html>

To internauta zobaczy jedynie dokument o takiej treści:

<html>
<body>
Podaj hasło
</body>
</html>

Cały PHP zniknie, a na jego miejscu pojawi się utworzony przez niego kod HTML.

Dzięki pracy po stronie serwera, PHP idealnie nadaje się do tworzenia złożonych aplikacji zarządzających dużymi ilościami danych: forami dyskusyjnymi, systemami zarządzania treścią, sklepami internetowymi. Generują one odpowiedni kod HTML dla przeglądarek internautów, a w momencie, kiedy oni go przeglądają, PHP już zakończył nad nim swą pracę. Jest to bardzo istotne, ponieważ wszelkie dalsze reakcje na poczynania użytkownika należy albo pozostawić przeglądarce, albo obsłużyć je za pomocą języka JavaScript.

Historia projektu

Pierwsza wersja PHP, rozpowszechniana pod nazwą PHP/FI (Personal Home Page/Forms Interpreter), została stworzona przez Rasmusa Lerdorfa w roku 1994 jako zestaw skryptów Perla służący do monitorowania internautów odwiedzających jego witrynę. Gdy ruch stał się zbyt duży, przepisał je w języku C, dodając przy tym nowe opcje. Niedługo później ludzie zaczęli prosić go o możliwość użycia tych narzędzi na swoich stronach, zatem 8 czerwca 1995 roku autor udostępnił publicznie kod źródłowy (PHP Tools 1.0). Już kilka miesięcy później projekt przekształcił się w zalążek znanego obecnie języka programowania, gdy został połączony z innym narzędziem Rasmusa Lerdorfa - Form Interpreter, które dało drugi człon nazwy. W 1997 roku pojawiło się PHP/FI 2.0, posiadające wtedy kilka tysięcy aktywnych użytkowników na całym świecie oraz obsługujące 50 tys. domen. Co ciekawe, wersja ta spędziła większość "życia" na beta testach. Oficjalne wydanie było tylko jedno i ukazało się w listopadzie 1997 roku.

W 1997 roku projektem zainteresowali się dwaj izraelscy programiści: Zeev Suraski i Andi Gutmans. Odkryli oni, że PHP/FI ma zbyt małe możliwości na potrzeby aplikacji eCommerce, którą tworzyli na uniwersytecie. Zdecydowali wtedy, że przepiszą kod PHP całkowicie od nowa, korzystając z pomocy już istniejącej społeczności PHP. W czerwcu 1998 roku ogłosili PHP 3.0 jako następcę PHP/FI, którego dalszy rozwój został wtedy zatrzymany. Był to wielki krok naprzód. PHP 3.0 posiadało całkowicie nową architekturę, która znacznie zwiększała wydajność. Pojawiły się w niej zalążki programowania obiektowego, ale najważniejszą cechą aplikacji była jej modułowość. Użytkownicy mogli rozszerzać teraz funkcjonalność języka poprzez dodawanie nowych modułów.

Krótko po wydaniu PHP 3, w zimie 1998 Zeev Suraski oraz Andi Gutmans jeszcze raz zabrali się za przepisywanie kodu źródłowego PHP, korzystając z doświadczeń nabytych przy pracach nad poprzednią wersją. Za główne cele obrali poprawienie modułowości oraz wydajności złożonych aplikacji. Choć dotychczasowa wersja potrafiła sobie z nimi poradzić, nie była jednak stworzona do tego celu i przegrywała przez to z innymi rozwiązaniami.

W połowie roku 1999 ukazał się oficjalnie Zend Engine, nowy silnik języka skryptowego, wokół którego niedługo później zaczęto budować PHP 4. Jego nazwa to kompromisowe połączenie imion twórców projektu. Nowa, oparta o niego wersja PHP, ukazała się w maju 2000 roku. Tak jak poprzednio, był to potężny krok naprzód. Programiści mieli do dyspozycji teraz wiele nowych narzędzi, konstrukcji językowych oraz bezpieczniejszy system wejścia/wyjścia. Od strony administracyjnej pojawiło się oficjalne wsparcie dla wielu nowych serwerów. Przez cztery lata od chwili wydania ukazały się trzy kolejne edycje tej wersji oznaczone numerami: 4.1, 4.2 oraz 4.3. W każdej z nich odczuwalne było zwiększenie bezpieczeństwa, szybkości działania oraz możliwości. W 2004 roku obsługiwały one łącznie 20% wszystkich domen sieciowych.

W 2002 roku Zeev Suraski oraz Andi Gutmans ponownie rozpoczęli znaczącą modernizację silnika PHP mającą na celu dodanie do tego języka modelu obiektowego z prawdziwego zdarzenia. W lutym 2003 ukazała się pierwsza wersja alpha nowej wersji PHP oznaczonej numerem 5.0.0. Stabilna wersja ukazała się prawie półtora roku później, w lipcu 2004 roku. Nowości sprawiły, że PHP może konkurować teraz z innymi rozwiązaniami server-side, jak równy z równym. Pojawił się całkowicie nowy model programowania obiektowego, przez co niestety została utracona część kompatybilności z poprzednimi wersjami PHP w niektórych skryptach. Jest to spowodowane zmianą sposobu reprezentacji obiektów. Przebudowano także wiele modułów, w tym do obsługi XML'a i komunikacji z bazą danych, czyniąc je bardziej przyjaznymi dla programistów.

W połowie roku 2005 zaczęły pojawiać się oficjalne sygnały, że rozpoczęto wstępne prace nad PHP 6. Obecnie publicznie dostępne są codzienne snapshoty rozwojowego repozytorium kodu źródłowego, które można ściągnąć i przetestować. Głównym celem jest dalsze dążenie do ujednolicenia projektu, wprowadzenia dalszych możliwości wymaganych przez złożone projekty (m.in. pełne wsparcie unicode czy system cache'owania kodu). Usuwane są też kolejne archaiczne rozwiązania pochodzące jeszcze z czasów PHP/FI oraz PHP3, co w przypadku najstarszych skryptów ponownie spowoduje problemy z kompatybilności

Na podstawie kursu PHP na Wikibooks, licencja GNU Free Documentation License

PHP – Wikipedia, wolna encyklopedia     

Źródła:

https://rk.edu.pl/pl/co-jest-php/

https://www.google.com/search?q=php&rlz=1C1CHBD_plPL893PL893&sxsrf=ALeKk00egAPh57yT1RHO26o1zSt-Wo2shA:1589297904254&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=ueYEQ7Q-XFhUwM%253A%252CDmLcCiyAFVnqsM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kTNSg-sjc1RT3be1wXzNp7oO9Czww&sa=X&ved=2ahUKEwjpxZmI1K7pAhVkURUIHfqGBp8Q_h0wAXoECAgQBg#imgrc=XTO7ngnkIubMrM

Super User
Kategoria:
 

CSS, czyli kaskadowe arkusze stylów (od ang. Cascading Style Sheets) to język używany do opisu układu elementów na stronie WWW. Można za jego pomocą zdefiniować wiele parametrów, takich jak rodzaj czcionek, kolor tła, wyrównanie elementów na stronie itp. Powstał w 1996 roku w celu odseparowania struktury dokumentu od formy jego prezentacji. Jest kilka sposobów stosowania CSS, przykładowo: użycie wewnątrz danego dokumentu znacznika „style”, jednak najbardziej użyteczną jest posłużenie się osobnym arkuszem stylów, w którym zawrzemy wszystkie informacje dotyczące układu graficznego strony.

Arkusze stylów CSS to zbiór wytycznych, regulujących wygląd danego dokumentu. O ile np. XHTML decyduje o strukturze strony, to CSS odpowiedzialny jest za jej prezentację. Ułatwia on niezwykle pozycjonowanie elementów i ma tą przewagę, że może jednocześnie odnosić się do wielu dokumentów. Znaczy to mniej więcej tyle, że z poziomu jednego arkusza stylów możemy kontrolować układ graficzny wielu dokumentów, co znacznie usprawnia wprowadzanie zmian na stronach WWW. Nie musimy edytować każdej podstrony osobno, wystarczy zrobić to w jednym arkuszu CSS. Możemy w ten sposób bardzo szybko zmienić marginesy, obrazki tła, kolory czcionek i inne.

CSS jest też niezwykle użyteczny ze względu na obsługę przez większość używanych przeglądarek internetowych – wcześniej zdarzało się, że programiści musieli pisać swoim klientom kilka wersji tej samej strony, zależnie od używanej przeglądarki internetowej. Teraz, gdy za wygląd dokumentu odpowiadają arkusze stylów, nie jest to już koniecznie. To sprawia, że można tworzyć bardziej skomplikowane układy graficzne, obsługiwane jednocześnie przez wszystkie przeglądarki, dzięki temu że CSS został wprowadzony do użycia jako standard. Do tego, CSS ułatwia renderowanie strony w zależności od wykorzystywanego urządzenia: komputera, tabletu, smartfona.

Obecnie istnieje kilka poziomów CSS, a prace nad nimi ciągle trwają. Dodawane są nowe znaczniki i selektory, zapewnia się kompatybilność z wcześniejszymi wersjami, wymyślane są zupełnie nowe elementy, które mają sprostać szybko rozwijającej się technologii i rosnącym wymaganiom współczesnego użytkownika.

Lekcja 12: CSS podstawy - Kurs CSS / HTML

Źródła:

https://www.google.com/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fhow2html.pl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2014%2F09%2Fcss-wlasnosc-wartosc-zasada-kurs-html.png&imgrefurl=http%3A%2F%2Fhow2html.pl%2Fcss-podstawy%2F&tbnid=O5K_zHmLrbFRZM&vet=12ahUKEwihrNCzza7pAhWDgqQKHV7eBhMQMygCegUIARD2AQ..i&docid=1c65QAN3HWNzmM&w=610&h=415&q=Co%20to%20jest%20CSS%20%3F&ved=2ahUKEwihrNCzza7pAhWDgqQKHV7eBhMQMygCegUIARD2AQ

https://www.google.com/search?q=Co+to+jest+CSS+%3F&rlz=1C1CHBD_plPL893PL893&sxsrf=ALeKk01wFKAGtHbKfP4ytn4WislwzcyT4g:1589296085264&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiekuukza7pAhXvXRUIHZVYBG8Q_AUoAXoECA8QAw&biw=1366&bih=635#imgrc=O5K_zHmLrbFRZM